onsdag 15. februar 2012

X - Faktor hos Moseplassen
























Min kandidat til Moseplassens siste X- Faktor er Stachyurus praecox.
Siden jeg fikk frost i drivhuset og S. chinensis strøk med ble denne bært opp fra garasjen og vannet godt tilbake til livet. Nå blomstrer den med de skjønneste grønne perler på snor.

Og blomstene er virkelig lys grønne!

Jeg vet ikke om de vil overleve ute hos meg da det påstås at de skal klare H3, jeg bor i H4, men jeg tror at denne sommeren skal den plantes ut og forsøke å overleve neste vinter på egenhånd.





Tar med noen favoritter til. Denne heter Clematis florida sieboldii. Den har de vakreste blomster og bor i drivhuset hele året. Den er definitivt ikke herdig ute hos meg.



Også er det yndige lille Viola Molly Sanderson. Blomstene er så mørke at de ser svarte ut. Den frøsår seg passelig mye og blomstrer fra tidlig vår til sen høst. Denne har jeg mange av!



Og tilslutt; Iris chrysographes. Denne er mørk, mørk lilla med gule tegninger. Kjempelekker! I tillegg trives den overalt og legger passelig på seg for hvert år.

18 kommentarer:

Villrose sa...

Mye nammenamm, og den første er aldelse lekker!

Marit sa...

Her var det mye lekkert ja! De grønne perlene hadde høy siklefaktor...

Snuffeldyret sa...

Jeg siklet etter de grønne perlene lenge før jeg fikk kjøpt de av Tommy Ahnby på utsalget til Ramme.

Maria sa...

Stachyurus praecox er en favoritt. Den ble det akkurat nå, siden jeg aldri har hørt om den før. Tilsynelatende solbærblomster, men ikke likevel...

Inn på ønskelisten!

Lykke til:-)

Snuffeldyret sa...

Maria, du burde prøve S. chinensis også. Den har samme blomstene, men brokete blader. Du har jo klima for de også!

Vilmantas sa...

Jeg selv tænke om at jeg skal plante Stachyurus praecox i min have. Det er rigtigt flot busk.

Stein sa...

Oi! Så flotte kandidater! Jeg likte kanskje spesielt godt klematisen din :-D, men tror jeg nok hadde funnet plass til alle plantene i hagen! ;-)
Ha en fortsatt riktig fin dag

Gyldenlakk - hage og pusterom sa...

Flotte og fine på hver sin måte!!!

Bare å glede seg til handletur på Ramme igjen:-)

Line S sa...

Nydelige alle sammen. :)

krepsemor sa...

Wow, den første, var det Stachyurus? Lekker....lekker! Og de andre like mye x-faktor de faktisk! Og den Clematisen er så vakker, men syns den ikke re herdig, særlig nå når drivhuset mitt ble tatt av den "#¤¤%& Dagmar!
Men du, lykke til!

Vivishagerom sa...

Her var det mange skjønnheter! Den clematisen hadde jeg også en gang, men den måtte takke for seg for noen kalde vintre siden.

Ønsker deg lykke til i konkurransen.

Laila -Karin sa...

Nydelige

Hannes hage sa...

Oi, oi oi her er mye snadder! Likte øverste veldig godt!

hageglad sa...

Så mange fine blomster! Har aldri sett de "grønne perlene" før men den var nydelig! Og så er irisen utrolih flott med sin nesten sorte farge! Lykke til! Hege

orchis sa...

Ble sittende å bla opp og ned, opp og ned... Stoppet til slutt på midten - for en helskjønn klematis! Lykke til!

orchis sa...

...ja, jeg har jo sett den lenge i headeren din, men nå passet det seg liksom å si hvor helskjønn den er! :)

orchis sa...

Takker for hyggelig kommentar i min blogg.
Ja, jeg tror kanskje den klematisen kunne finne seg til rette her - hvis den tåler vår tørre og hete sommerluft, da. Mange planter hater det, og smuldrer hen etter kort tid, uansett hvor mye vann de får. Eks. de fleste Fuchsia og mange bregner. Jeg fikk en rotbit av en sånn klematis engang, men fikk den ikke til å gro. Finner jeg en i salg her, kjøper jeg den tvert! :)

Frøya-Heidi sa...

Så mange fine sikleplanter! Den første grønne er ny for meg, men ser veldig søt ut.

Lykke til!