søndag 9. mai 2010

Vårens gjøremål del 5

Flytte ripsbusk (men hvor?)
Sette opp armeringsmatter ved rosebue (må kjøpes først)
Plante ut Dahliaer
Holde liv i pionene til Sommertorpet..(de er pottet opp og har kommet med friske skudd, en av de viser tegn til blomsterknopp)

Lista blir kortere og kortere! Nå er det bare småplukk igjen. Noe sådd er igjen i drivhuset, men det meste av det er enten ikke priklet enda eller ting som ikke kan komme ut enda. Tomatene og agurkene har alle sammen kart. Går og rister litt på de hver gang jeg er der inne.

Jeg har plantet ut mye idag, har hatt ting til herding ute i en uke nå. Netter med - grader er gått bra. Heldigvis!

Idag har jeg vært hos Inger Karin og hentet Blåveiser og annet snadder etter import fra Tyskland. Alt er nå plantet ut. Av Inger Karin fikk jeg en masse flotte planter.
En stor rotbit av Ulla!
Fyllt rødveis og enkel rødveis.
Masse Helleborus babyer.
I tilleg ble det med hjem en stor plante av Kyrvinberg.
Har jeg glemt noe nå tro? Det var rett og slett pinlig siden jeg har svært lite å tilby i bytte. Men noe er da lovet bort til neste gang jeg ser henne!

Under er det først bilde av en eller annen veis. Ingen merkelapp og merkelig knopp midt i bladet. Håper det er noe fancy.. Bildet til høyre er en Corydalis x allenii. Blek rosa. Takk til Bjørnar for navn på den!
Under der igjen er det blomst i teppe, Sanguinaria canadensis. Tror denne blir enkel. Vet ikke helt hvor den kommer fra, det er mulig jeg har kjøpt den av Jensen? Og etter å ha sjekket arkivet viser det seg at den er kjøpt hos Jensen. Det er en av de første plantene jeg kjøpte av han. Den lille roten har lagt seg godt ut! Og sist, men ikke minst; Heuchera Marmelade. Kjøpt på Ramme ifjor. Fantastisk sak. Beholder alle bladene gjennom vinteren og er like fresh nå på våren som den var i fjor høst.


1 kommentar:

Bjørnar sa...

Hadde bare min liste vært så kort... Får skylde på kulda! Den blekrosa Corydalis'en er en x allenii, kanskje 'Enno'.

Vil du forresten ha noen småknoller av Pleione grandiflora? Jeg fikk ikke trykt ned flere i potta, men det er litt for galt å kaste dem.