søndag 24. januar 2010

Nå er sesongen i gang!


Jeg har skrudd opp tempraturen i drivhuset en smule for å få fart på sådden. Det har tydeligvis hjulpet for nå har jeg alt priklet Nero di toscana. Alle frøene untatt ett er spirt og overført i egen potte.


I tillegg blomstrer noen av pellisene fortsatt.

Til venstre er det Sørgårdens Bulls eye light pink og til høyre Mårbacka Hanna.


Blodbegrene stutter av nye skudd for hver gang jeg er der ute. Jeg har toppet alle skuddene i dag, gjorde det i fjor også og synes det fungerte fint.
Jeg er jammen imponert over de blodbegrene. De fikk jeg av UnaCita i 2008.
De får bare ny toppjord hvert år siden de bor i en kjempepotte. Jeg orker ikke prøve å potte den om. Skuddene er så sprø at de mest sannsyligvis ville ha brukket om jeg prøvde.


Drue planten jeg gravde opp i fjor høst har jeg vært spent på om ville overleve. I dag etter tre dager med litt mer varme har den også kommet med skudd! Noen av grenene ser litt døde ut, men klok av skade fra i fjor skal jeg ikke klippe på de før utpå sommeren. I fjor brakk en av grenene under snøsmeltingen og den ville ikke slutte å blø. Jeg må nok tenke ut en lur måte å få dandert den på da jeg antar at den kommer til å vokse så det knaker i varmt hus..

Jeg har sådd litt også.


De eneste jeg er bekymret over er mine to adoptivbarn. De mister bladene og de som kommer ut er lys grønne med litt gulaktig kant. Jeg er redd de ikke trives. Hadde tenkt å potte de om snart. Kanskje det hjelper, det er fullt mulig at de ikke har fått nok næring gjennom vinteren. Kanskje synes de potten er for liten også?

Kan noen gi meg et tips på hva jeg skal gjøre med de?

2 kommentarer:

krepsemor sa...

Jeg ser du er i gang, og det kribler her også! Jeg har jo sådd noen stauder og satt ut: 20 sorter ble det i år! Blodbeger prøver jeg å overvintre for første gang i år, og er spent på hvordan det går! Jeg har faktisk stående en her på stua også som nå kommer med mange nye blad! Så det blir nok tatt noen stiklinger også!Pelargonium skal jeg også så i år! Merkelig hvordan "dillene" går på rundgang! Pelargonier har jeg ikke brydd meg om nevneverdig før i fjor!
Jeg kan nok ikke hjelpe deg med adoptiv-plantene dine, men kanskje det kan være noe med roten?
Ønsker deg en fin uke!

Anonym sa...

I seldom leave comments on blog, but I have been to this post which was recommend by my friend, lots of valuable details, thanks again.