søndag 14. desember 2008

Deilig søndag

Idag har jeg bakt sandnøtter mens jentungen var på skøyteskole. Deilig med litt fred i huset, lille bolle lar seg lett administrere bort med noen biler og fred fra søstra.

Etterpå kom bestemor og hennes venn og vi dro alle sammen til Eple og juletregården for å jakte på et juletre. Det var masse mennesker der og idyllisk i juletreskogen. Etter tråkking hit og dit og risting av snødekte greiner fant vi tilslutt ett tre som så bra ut. Det er jammen ikke lett å være tre. Ikke for høyt, ikke for lite, bare en topp, ikke for mye greiner nederst, ikke for nakent opp mot toppen, ikke for smalt, ikke for omfangsrikt, ikke for ditten og datten. Treet står nå på verandaen og ser fortsatt bra ut.

Norge tok seieren hjem i håndball og vi hadde kokt, kald skinke med bakte poteter, rødvinssaus og waldorfsalat til middag. Etterpå smakte vi på julens kaker. 11 slag ble det til slutt. Det er så koselig med sånne førjulsmiddager. Mor reiser oppover til barteby på torsdag og skal være der hele julen. Så det var veldig koselig å se henne før jul. Nå har hun heldigvis denne vennen som bor på andre siden av den store byen, så jeg ser henne ganske ofte. Jeg skjønner nå hvorfor folk flytter hjemover når de får barn. Jeg savner å ha henne her, det er lettere å snakke med sin egen mor og be om barnepass enn sin svigermor. Selv om jeg har en fantastisk svigermor så er det noe annet med mor..

Imorgen skal jeg julehandle det siste av julegavene. Listen er klar, likedan visakortet!
Om jeg er klar er en annen sak. Lille bolle og jentungen skal på kino med farmor og farfar. Reisen til julestjernen. Så da blir det å hive i seg litt mat og gå på med krum nakke. De siste julene har vi avtalt med de fleste av vennene våre at vi dropper å kjøpe julegaver til barna. De får så mye alikavæl. Jeg har istedenfor gitt et greit bidrag til kreftsaken. Det er en sak jeg støtter med glede hvert år.
Den kommer krypende innpå stadig nærmere for hvert år som går. Foreløpig kjenner jeg flere som har overlevd kreft enn folk som har dødd. Jeg håper og tror at mitt beskjedne bidrag til forskningen har kommet og kommer til nytte.

Neste uke er det da vasking som står på planen. Jeg skal ihvertfall kremere steikovnen. Så tror jeg vinduer og så støvtørking er neste post.
Juletreteppet er snart ferdig. Må kjøpe litt mer stoff til bakstykke og lukkekant. Har lyst på en rød lukkekant. Pleier å kjøpe billig offwhite stoff til bakstykke. Så da må jeg vel kanskje en tur til Stoff og stil i Kobbervikdalen. De har mye fint og billig stoff.

Alt i alt en flott dag!

Ingen kommentarer: