søndag 26. september 2010

Innflyttingsfest i drivhus.

Da var innflytningen gjort.
Huset ble vasket ned forrige helg og i går ble det satt opp 8 m "hyller" i huset. Hyllene er egentlig kabelbaner i sendzimir-forsinket stål.
Jeg har måttet bestille 4 m til.

70 pelliser, 6 brugger, 1 hosta, 2 Cammeliaer, 1 lilje, 1 drueplante og en hel masse annet har brukt opp både hyllene og plassen på lecamuren.

Håper på å rekke å få på blekk og pusse muren før vinteren kommer.. Må også få gått over Trans7 fugene. Led lyset hadde jeg ikke tenkt å starte før etter jul. Temperaturen skal også gradvis ned. Nå står termostaten på 15. Vil gjerne nyte litt blomstring før vinteren kommer.

Til uka er det meldt frostnetter og klar vær. Idag skal det vaskes på terrassen slik at jeg får stablet vekk møblene.
Gubben mener at grillsesongen ikke er over enda, men jeg tror nok at sjangsen for stekende sol og 20 grader er bare så juli 2010!

Ellers så er det hekklipping og beskjæring av frukttrær som venter. Plomme treet vårt har fått en ulekker kost av grener i toppen. Hadde tenkt å ta det før i sommer, men tanken på å klatre opp i treet og sage ned grenene med min godt utviklede høydeskrekk fristet ikke.. Noe må en jo bruke disse mennene til?



Camellia japonica Dr. King, Lilium nepalense og Cyclamen.

En sitteplass må alle drivhus ha. Min består av uberlekkre klappstoler fra Ikea og to trekasser fra nå nedlagte Mikkelsen og sønners lampebutikk.

Jeg har tre slike kasser. Veldig praktiske og mye finere en plast. Oppi de gjemmer jeg store plastpotter og såbrett.
Et sted må en jo gjøre av alt det som er nødvendig, men ikke så vakkert.
Og nødvendig , men ikke vakkert blir det jo litt av.

 Søppelbøtte, tørkerull, potter og skåler, plantepinner og frøbokser, gjødsel, sakser, kniver, tråd og klips, jordsekker og andre nødvendigheter.. 

Her er min avdeling for nødvendigheter i år. En gammel hyllereol med alle plastpottene i. Gjemt bak litt stoff. Tenker å sy en gardin av stoffet, men enn så lenge er den bare drapert rundt.
Reolen passet akkurat under klaffen på utebordet jeg kjøpte med 40% avslag på Ikea. Når så sesongen starter for fullt tenker jeg å slå opp den andre klaffen også.

Også er det byggtørka mi. 3 kW. Rød og lekker! En nødvendighet og særlig nå siden temperaturen kryper ned mot 0 hver natt.




9 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg kjørte igang vifteovnen i drivhuset i går... Physalis med mugg er ulekkert.

Drivhuset ditt så forresten skikkelig koselig ut.

Stein sa...

Så fint drivhuset ditt ser ut! Jeg regner med du har det oppvarmet om vinteren? Det har ikke jeg ennå, så nå har jeg stuet en mengde planter som ikke tåler frost ut på glassverandaen hvor temperaturen ikke faller under 10 grader.
Kjempesmart idé med kabelbaner som drivhus hyller!! Hvor i all verden får du kjøpt disse??
Ha en fortsatt riktig fin høst!

krepsemor sa...

Praktisk! Jeg suger til meg alt, for vi holder på med nytt drivhus her i gården =) Hyller og benker med gode gjemmesteder til alt en trenger!
Hvor får du tak i de hyllene?

Unknown sa...

Ja jeg har gjort det samme i dag. Deilig å få det unnagjort.
Bobleplasten er ikke helt oppe enda da. Men det er jo ikke så hast med den enda.
Nyter både pellis og fuchsia mye mer når jeg har dem tett innpå i drivhuset.

Linda sa...

Jeg fikk tømt drivhuset i helgen, så skal jeg vaske det i løpet av uken, og til helgen flytter det inn nye beboere:) Jammen masse du har fått plass til, veldig kjekt med slike hyller.Koselig å ha noe hage å puls emed om vinteren også:))

Anonym sa...

Så effektiv du har vært i det siste da! Alt på stell før kulda setter inn jo. Skikkelig koselig ble det!

Jeg har jo sett drivhuset ditt "live" på vinterstid, og vet hvor varmt og trivelig det er der for både de med føtter og røtter i den iskalde årstiden :O)

Ryggen har svikta meg en ukes tid så intet har blitt gjort her, men den kommende uka....:O)

Mvh UnaCita

RandiF sa...

Smart å bruke kabelbaner som hyller. Er de hele eller perforerte i bunnen? Hvordan har du festet dem til drivhusprofilene?

Snuffeldyret sa...

Takk for alle kommentarer.

Disse kabelbanene er i 2m lengder. Spesiallengder kan bestilles. De kan skjøtes. Har muligheter for vinkel til hjørner. De kan leveres med takfeste eller veggfeste. De holder 250 kg. De fåes enten perforerte eller tette. Det finnes ikke endestykker desverre. Mine er sendzimir forsinket, men finnes også i andre farger. Dette må i så fall spesialbestilles.
Alle elektrikere kan skaffe slike kabelbaner. De finnes i 10-20-30-40cm bredde. Mine er 20 og det holder i massevis for min bruk.

Stein; ja, jeg varmer opp huset om vinteren. Prøver å holde rundt 7 grader. Ekstra lys pleier jeg ikke å sette på før etter jul.

Margrethes hus og hage sa...

Så flott drivhus du har! Står høyt på ønskelisten her også, men må nok vente noen år, tenker jeg. Er nok av prosjekter å holde på med. Men får veldig lyst på et drivhus hver gang jeg ser slike bilder :)

Takk for koselig gratulasjon :) Hilsen Margrethe