søndag 12. oktober 2008

Julen starter i oktober..

Etter alt å ha spist en pakke julemarsipan tenkte jeg at jeg skulle starte jueforbredelsene litt tidlig i år.

Jeg var på Bergem i dag og kjøpte to hvite amaryllis løk i dag.

Jeg har kikket igjennom notatene for julen. Det som slår meg er at jeg baker fryktelig mye. Siden jeg er husmor light tenkte jeg at jeg i år bare skal bake julekaker som er gode!

Jeg baker nemlig av rutine at for mange kaker av tradisjon som ingen egentlig liker(bare småfuglene).

Så i år er listen som følgende;

Slaraffenlandskake(formkake med ekstremt lite deig)
Kaffekaker(kaker bakt med knuste espressobønner)Kokosmakroner
Nøttetopper
Strull
Sandnøtter
Pepperkaker

Det er 7 sorter. Jeg må ha en til ihvertfall. Kom med forslag!

På fredagen var jeg og tittet litt i en butikk som heter Fix Ide i asker for å få litt inspirsjon til til/fra lapper. Jeg har de siste årene laget de selv. Ett år var det malte trelapper. Året etter sydde jeg lapper i julestoff. I fjor var det stempel kort. Så i år må det jo bli noe annet. jeg er svært i tvil og ble vel egentlig ikke noe klokere etter besøket..

Ellers er hagen snart vinterklar. Jeg kjøpte noen alpefiol knoller som skal graves ned og noen planter fra jensen som og er planteklare.

Alle pellisene er i kjelleren ,det er bare og få resten av familien til å huske å lukke døren og slå av lyset!

I ettermiddag er det hockeykamp; Frisk Asker Tigers mot Enga. Gleder meg noe voldsomt!

1 kommentar:

Silja sa...

Så flink du er som starter tidlig! Blir alltid panisk før jul.
Hos oss er det Kvernekaker som er slageren. Men jeg vet ikke hva de heter egentlig, de skulle hatt latinske navner, disse julekakene ;-)