fredag 2. oktober 2009

Drivhus del 4

The eagle has landed!

Idag kl 1530 landet huset mitt. Toms Transport kjørte det fra Sylling og hit til meg. Huset kom i 4 deler og ble bært på plass av gubben, husbyggeren og sjåføren.



Her er huset sett fra siden.


Husbyggeren i aksjon. Han er egentlig møbelsnekker og holder til i Sylling. Huset er omtrent 13m2. Bestilling ble gjort i august og nå er det på plass. Det har aluminiumskonstruksjon og 16mm kanalplast. Nå skal huset skrus sammen og tettes med silikon. Så på søndag regner jeg med at huset er klart for innflytting. Må legge varmekabel og gulv etterhvert. Men fokuset er nå på å komme i hus med alle pellisene, fuchsiaene, Bruggene osv. De står for tiden på verandabordet i stuen og slik kan det ikke være lenge..



Skal forske litt på dette med lukeåpnere og lamper. Men tror nok at det ikke vil bli veldig mye behov for lufting fremover da høsten er kommet for fullt. Natt til mandag var første frostnatt og forrige natt var det ca -3. Tror det blir frost i natt også da det alt nå er sunket til 3,3.

Fikk kastet de siste tomatplantene som har stått ute og tømt pottene. Det kommer til å bli litt av en jobb å få alt i huset etterhvert. Jeg har planter i alle rom i huset, plastpotter og leirkrukker i kjelleren, garasjen og det gamle planterommet. Frø i kjøkkenskuffen og plantepinner og gjødsel i gangen..

Var inne i huset en tur isted, det er rimfrost på taket ute, men ingenting inni. Det lover godt for vinteren. Kommer til å sette inn en liten måler i huset for å ha litt kontroll på strømforbruket.

Etter at vinteren er ferdig skal jeg gjøre opp status for huset, men så langt ser det bra ut. Det er solid bygget for å klare både vind og snømengder. Så møbelsnekkeren er absolutt verdt å ta med i betraktningen om du skal ha et hus. Det tar litt tid og er noget dyrere enn ferdighus, men dette er skreddersydd etter mine ønsker og behov.

Jeg gleder meg alt til å flytte inn i det og kose meg i det fremover!

Yiiiihaaa..

6 kommentarer:

Frøya-Heidi sa...

Gratulere med drivhuset! Det kribler vel for å ta det i bruk :)

Ønsker deg en fortsatt fin høst!

Miamaria sa...

Gratulerer! Det der er jo kjempestas! Er vel deilig å ha fått det på plass, ja. :)

Sigrid sa...

Gratulerer med nytt, flott drivhus :-)

Mia sa...

Så kul, da er drivhuset på plass. Blir sikkert spennende til våren når du kan ta det i bruk :)Sylling??

Anonym sa...

Sent, men godt: Gratulerer!!! Hvilket herlig drivhus. Så god plass - men det varer neppe så lenge..? :) Det er lett å gjette hvor du vil befinne deg i ledige timer neste sesong...

Anonym sa...

For lukeåpnere anbefaler jeg optivent. Billigst å kjøpe på Chelsea (e.l), men også fra Willab i sverige eller via FK. Det er sånne bivokssylindre som åpner. Velg de som har forsterket (dobbel) arm dersom lukene er litt tunge eller drivhuset står litt utsatt for vind.

Og gratulerer!