mandag 13. april 2009

Vin del 6 og påskeslutt

Først det viktigste;

Aventino 2007
Drue: tempranillo
Fra: Ribera del duero, Spania.
Mørk rød med litt lilla skjær.
Drikke klar, men kan lagres.

Denne er en billig, men god overraskelse. Har ikke drukket så mye tempranillo vin før, men denne er god. Mild, litt fruktig. Lukter røde bær. Rund og fin ettersmak. God til tapas eller bare som et glass til kveldskosen.


Dette er en gjennganger hos oss.
Faustino I 1996.
Fra: Rioja, Spania
Drue: 80% tempranillo, 20% graciano og mazuelo.
Dyp rød.
Lagret: 24 mnd. Lagret på eikefat i mer enn 36 mnd. Flaskemodning før salg.
Drikkeklar, men kan lagres lenger.
Lukter kirsebær, lær og krydder. Smaker røde bær, eik. Synes den er litt snerpete. Synes 1995 årgangen var mye bedre. Denne bør åpnes minst en halv time før den skal drikkes. Fin til kjøtt, det finnes nok ganske mange viner som er et bedre kjøp enn denne. Kommer nok ikke til å kjøpe den så ofte som jeg gjorde med 1995 årgangen.
Helt grei.


Påsken er over og det er full fart igjen. Vi har for første gang vært hjemme i påsken, har kost oss med grilling i strandkanten og krabbefangst. Skitur med pølsegrilling. Grilling på terrassen. Rensking av bed. Prikling. Mueseum. Drammensbadet. Har hatt masse gjester og spist myye god mat og drukket god drikke. Jeg har ordnet litt i kjelleren og lagd meg et slags system over plantene jeg skal ha med til hagemessa. Skal stå på stand fra 12 og noen timer utover. Gleder meg til det, blir morsomt og hyggelig å treffe igjen noen hagegale!

Årets første familiesykkeltur er også gjennomført. Vi syklet til Asker og spiste is og drakk kaffe. Det er utrolig deilig med sånn slapp ferie der man kan ta ting på sparket. Der ingen ting er planlagt på forhånd. Feien kunne godt vært litt lenger. Det eneste jeg ikke rakk var Hagemo planter. Ser at de ikke skal på messa heller. Så da må jeg vel ta en ekspedisjon dit. Har egentlig ikke plass til flere pelliser.. Men finner nok rom for noen til kjenner jeg meg selv rett!

Ingen kommentarer: