søndag 4. mai 2008

Vårrufs del 2

Idag var det tur bort på Bauhaus og kjøpe jord, kugjødselkompost, plastkant. Tittet på alle staudene, men ble ikke fristet. De var dyre og ordinære.

Så vel hjemme la jeg til kant av torvblokker, satte ned plastkant i bakkant av beddet. Fyllte i 5 sekker jord. Tømte en pallekarm for jord og puttet den i beddet. Gravde opp de siste plantene; trillium, Trepion og blodrot, alle hadde blomsterknopp. Er litt redd for at flyttingen skal gjøre kål på blomstringen desverre.

Flyttet deretter inn;
Delphinium blå
Phlox blekrosahvit med rosa ring
Phlox hvit
Trillium
Blodrot
Blodtopp
Rød marikåpe
Blå kubjelle
Molly Sanderson
Brixa minor
Hacklone macra Aureola
Hosta
Hosta Sum and substance
Viol ukjent type
Akeleie Miss M I Huish
Lilla akeleie
Trepion
Iris chrysographes
Iris blå/lyseblå
Iris fersken
Herbstfreunde
Lammeøre
Risblomst
Rød julerose
Skarp rosa etasje primula
Rosa og hvite Martagon-liljer
Svanøy rosa
Blå Scabiosa

så fyllte jeg i 4 sekker til med jord.

voila, et nytt bedd!

Imorgen skal følgende i beddet;
Hormium
Tellima
Thalictrum
akeleie grata
akeleie longissima
Incarvillea
Woodside variegated

Nå har jeg bært opp to brett med stauder som har stått i kjelleren, disse skal stå ute i natt under tak. De skal ut i bedd imorgen.

Mor skal ha en del av de staudene jeg har gravd opp og delt. En Phlox bit skal til Reidun. Må se og få satt ned en sånn diger/høyt gress bak i beddet og.

Nå slapper jeg av foran TV`n med ishockey-kamp og et glass La Salle fra California. En vin på Muscat druer. Søt og hvit. Best avkjølt synes jeg.

God helg folkens!

Ingen kommentarer: