fredag 2. mai 2008

Sommerblomst himmelen

Idag har jeg fått avlevert Thalictrumene og noen Tellimaer til Christine. Møtt UnaCita på Plantasjen Lier. Fikk Nutmeg og Denise pellise av henne. Store Rhodocithon planter fikk og bli med meg hjem. Tror jeg skal plante de i potte på trappa. Må se å få lagd ett slags stativ til de. Kjøpte Campanula persicifolia Alba og en Cherry tomat plante.

Etterpå ble det tid til kafe besøk i Asker. Godt med påfyll!

Så var det på tid meg Plantasjen Landøya i håp om noen av de annonserte pellisene. Men før vi kom så langt stoppet vi på Vardenær gartneri. Ett anonymt gartneri like ved plantasjen Landøya. De anbefales på det sterkeste. Masse sommerblomster, alt egenprodusert. OG alle pellisene, både zonaler og hengiser hadde navn. Kjøpte en Ludwigsburger Flair. Vakker pellis. Til og med de vanlige røde var navnet. De hadde også en mørk, mørk hengis. Dit må jeg når det er litt mere sikkert at det ikke blir nattefrost.

Jeg skal ikke ha så mye mere sommerblomster egentlig. Har en ampel som ikke er beplantet enda. Tenkte på hengisen og eføy i den. Kanskje noen strå og. Sådde noen i stad.

I verandakassen ved trappa har jeg Begonia hvit fyllt, hvit surfinia. Skal putte inn litt eføy etterhvert.

I den store blå krukka ved døra skal jeg ha Rhodochitonene jeg fikk av UnaCita. Ved siden av har jeg en Fuchsia Killi i en potte og en Fuchsia Strawberry Mousse.

I en ampel på veggen har jeg en Fuchsia Albertina og en Fuchsia Krommenie. Kanskje putter jeg i litt eføy der og.

På terrassen har jeg en Rose Raubritter med div stemor ved føttene.

Der er og en Rosmarin, og en rosa enkel og en fyllt Rhodohypoxsis.

I to andre potter har jeg satt ned lilla og Winnetou georginer. I en har jeg gladioler, stemor og blomkarse Milkmaid.

I ampel på veggen har jeg to Gøteborgskan som er overvintret fra i fjor.

Allt er satt ut til herding. Noe har ståt ute i et par ukers tid, men noe ble satt ut nå idag. Plassmangelen begynner å melde seg i kjelleren nå. Så plantene måtte ut enten de vil eller ikke. Alle pellisene er satt opp i stua, har ikke turt å sette de ut enda. Venter nok så lenge som mulig.

Ingen kommentarer: