lørdag 3. mai 2008

Vårrufs del 1

Her om dagen fjernet vi noen torvblokker som kant på et bed. I dag ble de trillet opp til hjørnebeddet ved inngangen. Har et bed der som ikke har optimal jord. Den er tung, våt og mosete. Så først spadde jeg opp en gigantisk G. phaeum Album i rosebeddet, delte denne og satt ned en liten bit, resten skal opp i hjørnebeddet. Så kom turen til Briza minor, den ble gravd opp og delt i to. En del ned i beddet og resten opp til hjørnet. Så spadde jeg opp en blekrosa høstphlox, en ferskenfarget! iris og en stor Herbstfreunde. Disse ble delt av gubben med noen velrettede spadestikk(noe må en da bruke disse mennene til...). Alle skal opp i hjørnebeddet. Så ble jord fyllt på og istedenfor disse monstrøse sakene puttet jeg oppi en viol, en blåveis, en julerose og en sånn anemoneaktig, blekblåhvit sak fra hjørnetbeddet. Alle disse står nedenfor en oppstammet mini hengeselje. Det så litt dumt ut med alle disse vekstene som var høyere enn treet.

Imorgen må jeg kjøpe jord til å blande inn i den eksisterende, tenkte å legge torvblokkene langs kanten og sette opp sånn grønn bølgete plastkant mot tujahekken i bakkant. I fjor strevde jeg med gresset som krøp seg innpå blomstene.
Jeg fikk og begynnt på å spa opp noen av plantene oppi beddet, men er litt usikker på hva jeg skal gjøre med Trepionen som står der. Er ikke så glad for å røre den, får prøve å være forsiktig. Hadde tenkt meg ett sånn bedd med mye store og litt omfangsrike stauder. Det det ikke blir plass til får bli loppismat.....

Fikk virkelig ånden over meg gitt!

Imorgen må jeg også få kjøpt litt mere planker til pergolaen. Gubben vil ha flyttet en Polstjernan dit. Så da må jeg spa opp den og flytte noe litt for å få plass til den. Han er utålmodig så det holder. Tror ikke han helt har skjønnt at planter trenger litt tid til å bli 4-5 m lange/høye.

Må forøvrig få anbefale Dr. Thanisch Brauneberger Juffer-Sonnenuhr. Hvit vin som er litt søt, frisk og god sommervin. Jeg synes den er best kald.

Handleliste;
jord
grønn bølgete plastsak kant
planker
kugjødselkompost
pelargonjord

Ingen kommentarer: