tirsdag 2. mars 2010

Oppdatering

Det er sol og blå himmel idag, men snøen er fortsatt like stanhaftig. Temperaturen er heldigvis blitt litt høyere og dagene lengre, så da nærmer det seg vel vår da?

 I drivhuset spirer og gror det fortsatt. Blodbegrene kommer til å nå himmelen før de kan settes ut i år. De våknet til liv litt for tidlig tror jeg. Jeg topper de etter beste evne og vurderer å sette georginene i jord snart.

 Jeg har gått i bestillingsfellen og bestilt fra Zimtrade i år. To georginer og en Dicentra peregrina. Jeg håper det er riktig plante i forhold til navn, for dette er en plante jeg har vært på jakt etter lenge. Det skal bli spennende å se..

I stenbedspotta mi er det liv, noe har frøsådd seg kraftig. Det er nok en Androsace av noe slag, så det blir spennede å se. plantene jeg satte ned i fjor har kommet med blomsterstengler og springer nok snart ut. Det er også liv i Saxifragaene, passer på å vanne de jevnlig. Hadde vært surt om de tørket ihjel når de først har overlevd vinteren. Er litt usikker på hvordan jeg skal få priklet de Androsace spirene..de står i grus og svært lite jord.

Ellers så ser det ut til at det nye lyset er bra, nesten alle pellisene er kommet med blomsterknopper og ingen har fått lange, bleke skudd.

Til venstre er det Grunerløkka hvit som har kommet med blomster. det er en zonal med hvite, lett fyllte blomster. Den er kjøpt i blomsterbutikken til han som digger Elvis og slikt. Han hadde ikke navn på den, men den ligner litt på Mårbacka hvit.

Til venstre er det Mårbacka tulpan. Den fikk jeg tak i ifjor. Det er en av mine yndlinger. Utrolig vakker og har ikke så utpreget tulipan pellis blader som feks Patricia Andrea. Litt vanskelig å forme er den. Den er litt sånn pinne rett opp plante. Har tatt stikling av den og håper på roting. Den vokser saktig så noen stor produksjon av stiklinger kommer det aldri til å bli..

Til høyre er det Ludwigsburger flair som blomstrer. Den er kjøpt på Vardenær gartneri i Asker. Ligger på Holmen for de som er kjent. Den er nydelig! Blomstene er grønnkrem aktig med korallrosa midt. Lett fyllt og ganske så store. Bladene er hårete og mørkt grønne. Vokser godt, men pent. Den var den som blomstret mest hos meg gjennom sommeren ifjor. Fantastisk pen.

Etter at jul og nyttårsblomstrene er kastet ut måtte jeg kjøpe litt vårblomstrer. Det ble ranunkler og Campanula. Ranunkler er en av mine favoritt blomster. Alle fargene og at den er tett fyllt er pluss! Det ble rosa og mørk røde med litt grønnt imellom. Campanulaen ble innkjøpt i hvitt. Håper på å holde liv i den til den kan plantes ut igjen. Må bare få vise frem hjertesten samlingen min også. Alle er funnet på en strand og er formet av naturen. Kom ikke her og si at ikke naturen er romantisk..

Siste bildet er av Fuchsiaen min. Jeg har bare en og den har vært med meg i mange år. Det er Tom West som jeg fikk som en liten stikling. Iallefall tror jeg at det er Tom West.. Den ser ikke bra ut i år. Helt nakne grener med en solid bladdusk i enden og blomster da. I og med at den er så godt igang vet jeg ikke helt om jeg skal kutte den ned. Ser og at det kommer skudd fra rota også. Om jeg klipper den ned nå er det jo nok tid til å få den pen til sommeren, men samtidig liker jeg at den har disse vedaktige stilkene.

I år er planen å anskaffe noen slike vulgære fuchsiaer, jeg liker jo disse med strutteskjørt og marengskvaliteter.

Hadde en som het Strawberry mousse fra Hagemo planter et år. Den var griselekker, men klarte ikke vinteren. Har hørt rykter om at de skal være med på Hagemessa i år, så kanskje jeg skulle bestille meg en slik igjen?


5 kommentarer:

Anonym sa...

De ranunklene var grisefine.

Ellen Walnum sa...

Det ser definitivt ut som en Tom West du har der ja.......

...og de vulgære må jeg bare innrømme at jeg har en tendens til å falle for....lol

Vivishagerom sa...

Ja, dette var litt av en oppdatering. Du er jo skikkelig i gang med hagesesongen, og det spirer godt i drivhuset ditt.
Kjempe inspirerende bilder og det gir meg et kikk. Må kjøpe så jord i morgen, jeg må, jeg må..
Ønsker deg en fortsatt god uke.

Tonerose sa...

Herlige vårbilder! Så flott blogg du har, her må jeg nok innom igjen ja! :o) Deilig med så mye drivhusbilder - jeg kjenner at jeg er en SMULE misunnelig på drivhus nå. Tenk, den som hadde hatt det gitt! :o)

Håper du har en vidunderlig kveld!

Hanne~Rita sa...

Ahh! :)
Får jo skikkelig følelsen av vår inne på bloggen din!
Lengter etter varm jord og skitt på hendene og at de små grønne spirene skal komme opp ute i hagen, og ikke bare på kjøkkenbenken.
Takk for bekreftelse på bloggen min ,og JA - jeg er uvitende i fugleverdenen..hehe ;)
Man lærer så lenge man lever.
Ha en fin uke