tirsdag 16. mars 2010

Dagens gleder..

Siden barnehagen er stengt idag er jeg og Lille bolle hjemme idag.

Jeg har benyttet anledningen til å rydde og sortere frøene til Hagemessa. Både MiaMaria og Scorpio har donert svært generøse mengder, i tillegg kommer fjorårets overskudd.
Alt er nå pent buntet sammen og sortert.
Det ble en anseelig mengde. Jeg tror helt sikkert at vi ikke trenger mer frø nå!





En liten tur ut i drivhuset viser at flere Pelargonier har slått ut i blomst nå.
Siste er Deacon Moonlight. Den er lavendelrosa og lett fyllt. Støvbærerene er rustrøde.
Den vokser utrolig sakte hos meg, jeg fikk den i fjor om jeg husker riktig og den har nesten ikke lagt seg ut. Det er ikke mulig å ta stiklinger av den.




Mens denne her derimot; Venus. Frøsådd for 2 år siden. Den blomstrer overdådig. Det ser nesten ut som om enden er nær..

Det nye led lyset er tydligvis bra for plantene mine. Jeg synes knoppsettingen i år er helt fantastisk.
Årene før har jeg bare hatt vanlige lysstoffrør. Da har ikke plantene hatt slik knoppsetting. Ikke strekker plantene seg heller.
Litt dyre var de riktig nok, men hvis resultatet fortsetter å være så bra er de verdt hver krone.

Det jeg er spent på er om de vil tåle fuktigheten som er i et drivhus. De har tre vifter som sitter åpent til i toppen av lampa, gubben har satt en skjerm over de så ikke vann skal dryppe ned i de.

Den søteste blomsten hos meg nå er Viola hederacea! Den har jeg hatt i fire år nå. Den er ikke vinterherdig og må bo inne om vinteren. Den blir bare større og større.

Jeg synes den er super yndig og er en slik må-ha plante hos meg. Den er lett å lage mange av da den lager utløpere i metersvis. Har store planer om å lage flere av den jeg har nå. Hvis jeg får fingeren ut kan det være jeg får lagd opp noen for salg på Hagemessa også.

Særlig søt er de når de titter litt sånn forskremt frem av bladmassen..


I og med at jeg var hjemme idag fikk jeg med meg Drivhusdrømme som NRK har begynnt å sende. Å som jeg gleder meg til våren og sommeren. De husene hans er jo helt fantastiske. Det ene var på 50m2!
Sukk mitt hjert men brist ei..
Og den hagen! Jeg trøster meg med at det er et helt annet prisnivå på planter der nede enn her oppe og at jeg ikke har tid til å anlegge en slik hage heller.. (eller talent som det også kan kalles..)

Ellers så er frøpotter fra i fjor gravd frem. En del Meconopsis og noe Lewisia, Nomocharis og Aquilegia.  Lewisiaen er jeg spent på da frøene er selvhøstet og jeg er litt tvilende til kvaliteten på de.

Og for de som måtte lure; Påskeharen lever!

Ingen kommentarer: