mandag 8. desember 2008

Om det å glede noen..




Jentungen har på skolen noe de kaller omvendt adventskalender. De baker snadderkuler, legger de i et pent glass og overrasker noen som hr fortjent det. I fjor gledet de bedrifter som holdt til ved skolen. I år geder de folk på skolen som har gjort noe pent for andre. Jeg synes det er så flott at de kan lære å gi bort noe, at det å glede noen er en kjempe glede.

Lille bolle har den store julegaveaksjonen i år. Vi rydder og pakker og håper å glede mange barn med pakkene våre.

Så var det min innsats for å glede noen da.


Idag har jeg bakt Kanelchips av marsipan. Kjempe enkelt og utrolig godt. Var så lett at jeg bakte maange, håper å kunne gi bort noen i førjulstiden. Første boksen skal jeg gi bort til naboen min fordi hun er så grei ei jente!


Lille bolle gledet meg her om dagen med et lekkert kort. Masse glitter og masse farger. Nå står det i vinduskarmen og lyser mot meg når jeg lager mat og baker.



På søndag bakte jeg pepperkakehus. Har montert det og pyntet veggene.

Det ble fryktelig stort!
Neste år skal jeg lage et mindre et. Det er lettere å kjelve ut, lettere
å montere og pynte. Jeg håper bare at taket ikke knekker sammen under pyntingen som ungene skal foreta på onsdag. Imorgen skal Lille bolle ha med seg en kamerat hjem, så da tror jeg pyntingen får vente litt.



Jeg og gubben skal på åpning av sushi restaurant i morgen kveld. En av gutta på jobben har startet Art of sushi. Jeg må få si at jeg er skeptisk. Hittil har sushi for meg vært kald ris og rå fisk. Ikke akkurat spennende og ikke akkurat fristende. Men jeg skal selvfølgeligvis stille opp imorgen med åpent sinn og friskt mot. Kanskje liker jeg det?

3 kommentarer:

elle-melle sa...

De der kanelchipsene så fristende ut. Jeg lurer på om du vil fortelle hvordan du gjør det?
og det å glede noen er kjempeviktig å kunne - og å lære.
Heldige barn som har lærere som bryr seg om å vise det.

Snuffeldyret sa...

Kanelchips var så enkelt å lage at selv far klarer det. Skjær marsipan i skiver. Tynne=sprø, litt tykkere = kjeks.
Legg de på bakeplate kledd med bakepapir. Pensle med sammenvispet egg. Strø på sukker og kanel. Stek ved 220 grader i 7-8 min. Avkjøles på rist før de legges i boks.
Farlig gode, så bake en stor porsjon..

elle-melle sa...

Takk for oppskrift, det skal jeg jammen prøve.