mandag 13. februar 2012

Orange X - Faktor hos Moseplassen

 


Orange!

Jeg syntes rødt var fryktelig vanskelig å finne en kandidat til, men orange er enda verre.
Dette er den eneste jeg fant i farta.

En lilje.. jeg vet ikke hva den heter, men den setter godt med bulbiller. Jeg tror at jeg har knabbet med meg noen bulbiller fra en eller annen park/hage og strødd de ut hos meg.

Fargen er blekorangeaprikos med mørkere midt. Den står litt skyggefullt til, men lar ikke det gå inn på seg.
De øverste bildene er tatt i skygge og den fremstår da som blek ferskenorange, men i fullt sollys! da viser den ordentlig farge. legger godt på seg for hvert år og krøller seg lekkert opp. Eneste minuset er at blomstene henger veldig nedover vendt så man ser ikke ansiktet.


 



Også har jeg jukset litt. Disse to bildene er fra hagen til Marosa. Hun får til orange! Bare se på de fargeavstemte Mangoldene og for ikke å snakke om de orange Solbrudene med Parykkbusk, Tradescantia og gule Solbruder til! Kjempelekkert!


6 kommentarer:

Marit sa...

Den liljen var kjempelekker! Nydelig farge, og ingen ulempe at den er lett å formere heller.

Stein sa...

Liljen var jo kjempefin :-)
Jeg har aldri helt forstått dette med bulbiller. Jeg tror jeg må undersøke det litt nøyere ;-) Det hadde jo vært en kjempefin måte å forøke liljebestanden i hagen på om mine liljer også får bulbiller!
Den mangolden var forresten utrolig dekorativ :-)
Ha en fin dag

krepsemor sa...

Syns den liljen var bedårende! Artig med bulbiller. Jeg fikk noen i posten av Solfrid på hagegal i forfjor, tror jeg det var, og nå har jeg bittesmå lilje overalt =)
Lykke til!

Aud sa...

Nydelig farve på den liljen. En virkelig flott kandidat.
Lykke til i konkurransen :-)

orchis sa...

Man tåler å måtte bøye seg ned for å iaktta en slik skjønn lilje! Marosas mangold gir ordet "grønnsaker" en helt ny dimensjon. T.o.m. jeg fristes til å dyrke slike grønnsaker. :)
Lykke til i konkurransen.

Wenche sa...

Den liljen var jo superskjønn og med nydelig farge.

Lykke til i konkurransen :-)