onsdag 20. januar 2010

Iris blomstring


I høst(etter en rask sjekk så ble de satt ned 11 oktober) satte jeg ned 5 iris av typen Iris reticulata og en del krokus av typen Crocus tommasinianus "Ruby giant" .
Disse ble glemt i drivhuset ett par mnd, men ble tatt inn litt før jul. Allerede da var skuddene begynnt å poppe opp.
Nå like etter jul har de første irisene slått ut. De to første som kom opp hadde blader som kom opp samtidig. De er mørk lilla og litt sånn skjøre. På tungen har de mønster i hvitt og gult.


Men den neste som kom ut var av en helt annen type..
Den er knall blå og robust. Bladene har ikke vist seg enda. Det var denne jeg trodde jeg bestillte?

Et raskt google søk gir dette resultatet.

Så da har jeg vel fått en blanding av  I. reticulata og I. reticulata ett-eller-annet. Det blir spennede å se hva som dukker opp av de jeg satte i hagen!

Crokusen er treig, den har grønne skudd, men ser ikke ut til å ville komme ut. Jeg får uansett vår fornemmelser av irisen!

2 kommentarer:

Tove sa...

Deilig med bittelitt vår innendørs :-)

Randines hageblogg sa...

De er så søte de små irisene på denne tiden av året.
Det var ellers eg god ide å legge dem om høsten, takk for den!